Внеклассное мероприятие «Сохраним родной язык»




Скачать 96.33 Kb.
Название Внеклассное мероприятие «Сохраним родной язык»
Дата публикации 17.09.2014
Размер 96.33 Kb.
Тип Внеклассное мероприятие
literature-edu.ru > Литература > Внеклассное мероприятие
Внеклассное мероприятие «Сохраним родной язык»

Приветствие.

Сегодня мы проводим мероприятие посвященное дню родных языков. 21 февраля признанный день родного языка по стране. Дагестан богат языками.

У нас в школе изучаются многие языки: агульский, даргинский, азербайджанский, табасаранский.

Воспитание возникло вместе с человечеством, у народа вместе с языком. Язык также древен, как и сознание. Нет языка, нет нации. Каждый должен стремиться говорить своим языком, языком какой ему дала мать.

Самый лучший язык – материнский.

Расул Гамзатов говорил:

Кого – то исцеляет от болезней

Другой язык, но мне на нем не петь,

И если завтра мой язык исчезнет

То я готов сегодня умереть.

Я за него всегда душой болею,

Пусть говорят, что беден мой язык,

Пусть не звучит с трибуны ассамблеи,

Но, мне родной, он для меня велик.

Мы сегодня постараемся приблизить вас к народным обычаям, показать, на сколько богаты родные языки.

Выступает азербайджанская группа.

1 Уруджев Магомед читает про историю азербайджанского языка.

2 Тильпарова Сабина стих «азербайджанский язык»

Национальное блюдо.

Выступает даргинская группа:

  1. Шахбанова Аминат прочитает стихотворение Габиба Алиева «Дагестан».

  2. Гасанбеков Магомед прочитает стихотворение Магомеда Гамидова «Детство».

  3. Курбанова Залина прочитает стихотворение С. Маршака «Февраль».

  4. Магомедова Анжела прочитает стихотворение Р. Гамзатова «Журавли».

  5. Сценку покажут учащиеся 3класса «Малла Насредин».

  6. Гаджимагомедова Лариса прочитает стихотворение Омарла Батырая «О герое».

  7. Ибрагимова Тайбат прочитает стихотворение Амината Гапизова «С новым годом»

  8. Маликов Рамазан прочитает стихотворение Абдулаева «Зима в горах»

  9. Ибрагимов Магомед прочитает стихотворение Саида Омарова «Зима наступила»

  10. Национальное блюдо.

Выступает агульская группа:

  1. Гусаева Хадижа прочитает про агульский народ

  2. Алиева Ариана прочитает стихотворение «Малыш»

  3. Ибрагимова Мария прочитает стихотворение Рамазана Исрафилова «Двойка»

  4. Сценку покажут учащиеся 5класса «Несчастливый»

  5. Ибрагимова Мария и Исмаилова Хадижат прочитает стихотворение «Котенок»

  6. Сценку покажут учащиеся 7класса «Гитана мерк»

  7. Муталибова Айят прочитает стихотворение Гаджирамазана Магомедова «Язык матери»

  8. Обряд «Праздник весны»

  9. Песня «Агульский гимн»

  10. Национальное блюдо.


Выступает табасаранская группа:

  1. Абдуллаева Марина прочитает про табасаранский народ.

Табасаранцы один из народов Дагестана. Размещаются они с Юго-Восточной части республики в Табасаранском, Хивском, частично в Дербентском районе.

Небольшая часть их проживает в городах. Как и другие Дагестанские языки он имеет несколько говоров объеденяемых в две группы- северную и южную.

На основе южных говоров сложился литературный язык, многие табасаранцы свободно говорят на азербайджанском, лезгинском и русском языках.

На табасаранском языке издаются две районные газеты: литературно-художественный, общественно-политический журналы.

По своим природно климатическим условиям табасаран является одним из благоприятных уголков южного Дагестана, климат здесь умеренный, сравнительно мягкая зима, жаркое лето, дождливая и влажная осень.

Табасаран занимает одно и из первых мест в республике по обеспеченности водоемами. Наиболее крупными реками табасарана является Рубас.

Как и многие другие национальности Дагестана табасаранцы являются гостеприимным народом. Табасаранцы имеют свои обычаи и свою национальную одежду.

  1. Рамазанова Мадина прочитает про «уважение к старшим»

Аьхюриз гьюрмат ап!уб.

Аьхюриз гьурмат ап!убан аьдат ихь халкьдин арайиъ гъира лап мюгьмамди ими. Ухьу варди ихь абйир-бабариз, ухьут!ан аьхю чвйир-чйириз, гъунийириз, гъуландариз ва гьацира ухьут!ан яшлу фунур вушра касдиз гьурмат ап!урхьа.Гьаци ап!бу ихь инсинвал артмиш ап!уру, заин шулу ,вардиз кьабул шулу.

Аьхюр хулаъ уч!вган вая ч!ат деънайидарип багахьна гъафиган, дишла вари жигьилар гъудужвуру,дугьаз йшив тувру.

Рякъюъ алахъган, улихь биц!ири аьхюриз салам тувну ккунду.

Суфрайихъ ип!руб диври гъабхьши сифте аьхюрсирин улихь дивру.

Шид убхъури гъабшиш сифте жвувт!ан аьхюриз теклиф ап!уру. Рякъюъ сат!иди гъягъруган биц!ири аьхюрин гъагъ бисуру, дугъаз кюмек ап!уру. Эгер жигьил гьявйниинди гъягъюраш, элдеъну яшлуйиз элеуз теклиф ап!уру.

Эгер аьхюри саб г!уру ляхин мап!ан гъапиш,дугъахъ хъпехъуру,дишла дипру. Эгер дугъу саб т!алаб гъап!иш,дугъан бирмиш тамам ап!уру. Гьамци аьхюриз гьюрмат дарап!увал аьхю айиб ву, дици ап!ували ухву утуз ап!уру,ихь инсанвал и сап!уру.

3.Курбанова Камила прочитает про «гостеприимство»

Аьдатарикан.

Ихь халкьдин арайиъ гизаф утудар аьдатар а. Дурар ухьухьна ихь абйирин абйирихьанмина дуфнайидар ву. Ужудар аьдатари инсанарин арайиъ гьюрмат,уж вал,рягьимлувал уьбхюз кюмек ап!уру,г!уруб арайиан идипуру,терг ап!уру.Дицдар аьдатар гизаф а .Дурарикан саб хялижв уьрхбан аьдат ву.

Гьрсаб хизанди хялариз к!ури хал жара дап!ну шулу.Думу хал варит!лан уччвуди гъабамуб шулу,гьаз гъапши душваъ хялар кьабул ап!уру,хъасин хулан эйсийи дугъаз хушгел ап!уру,чахъ хъайидарикан хабар гъадабгъуру.

Гъафи хялитв варди маш ачухъди,шадди къаршуламиш ап!уру,дугъаз ицци хураг гьивру,дахъругап гъюдлисиб ахин-ляэф ккипру.Дугъан саб гъуллугъ аш, думу фу дап!нура тамам ап!уру.Чан гъулаз хътакурайи хялижв гъул ан удуч!вайиз гьаъру. Хялижв бай удич!вайиз гьаъру. Хялижв бай вушра,риш вушрахялижв ву. Дугъаз гьарган гьюрмат ап!уру.

Гьаддикан к!ура ихь халкьдин арайиъ гъира имбу абйирин гафари: «Хялижв дяргъру хал ккадабхъри»,Хялижв гъафиган, гатдиз «вишт» мап!ан.

4.Шахбанова Наиля и Ханмагомедов Ислам прочитают

стихотворение Юсуфа Базутаева «Вардин девлет»

Вардин девлет.

Агь,багъри ч!ал, агь баркаван ,

Фици хьидар ув ин гьяйран!

Дугъриданра,ккебгъур уву

Сюгьюрчи ва аьяндар ву.

Гьарсаб гафназ сурар а чан ,

Гьарсаб ву гъали –якьутр,мержан.

Гьяйран шлу акв тувру айт!ан,

Гьасабдик кА чан шад лишан.

Гъибихъганси марцци гъизил,

Гьар гафниин шулза рази,

Са –сабди дисурза гагьаъ-

Аьламат а гьарсаб гафнаъ.

Ихь абйири гъюбхю хазна,

Магьа узухьна гьи тувна.

Кюгьне ва сагъ ч!ал жюр этлу

Вуза ув инди девлетлу.

Гирами дуст, бабан ч!ал ихь

Яв,йиз –вардин девлет вуйихь

Яв пайра ка,явра ву бахт,

Гъуз гафариз туври кьимат .

5.Сценка из народной сказки покажут учащиеся 6 –го класса «Малла Насретдин ва гъуншдин гъазан»

Малла: Я гъунши,гъазан лазим вузуз,хпири компотар ап!ура.Тувдина ?

Гъунши:Я Малла,узузра лазимди азуз,хъа вушру ваъ фици пуза увуз.Гъайибх сару.

Малла:Ай чухсагъул гъунши ,ккудубк!убси хибдиза! Хъа йигьан Маллайи гъазнин айит! саб биц!и гъазанра ивну хуру.

Гъунши:Я Малла му гьап!уру гъазан вуяв ? Му йизуб дар.

Малла: Я жан гъунши ,сан ляхин ккудубк!хъан икрикъ гъибту гъазни гваг1индиз биц!ир гъахну.

Гъунши :Пагь мициб аьламатра шулуки !

Малла гъягъюру, гъуншдин хпир удуч!вуру:

Гъуншдин хпир :Му гъазниин али гья фу ву ? Му Маллайин хпирин хилар кадахьнийин?Марццра дарап!ди дубхна гьа !

Гъунши :Ккебехъ,сес мап!ан! Думу ахмакьари ихь гъазни сан биц!ир гъап!ну к!ури сабсан гъазан дубхна ухьуз.

Гъуншдин хпир :Пагь,фу аьламат дарин !Гъазнари баяр хруб наап айиб ву ?Мициб авали ляхин Маллайикт!ан даршул (ккебехъну гъазан марцц ап!уз хъюгъру).

Хъайигъан Малла гъазан лазим вузуз к!ури гъюру. Гъншди шадди хьади дуфну гъазан тувру.

Гъунши:Гъайибх,Малла ,увуз лазим вуйшан нач мап!ан ,гъюри гъуз.

Сад йигъ гъябгъюру ,кьюд йигъ,Маллайи гъазан хурдар.Шубудпи йпгъан гъунши Маллайихьна гъягъюру.

Гъунши:Я Малла ,набшияв йиз гъазан, хурадарва аьхир думу ?

Малла:Хъа я гъунши ,фици хуру узу яв гъазан? Думу кечмиш дубхьну кьюд –шубуд йигъву.

Гъунши:Малла ,яв шулугъар гъит ,адабгъ мина йиз гъазан.

Малла:К!ураза увуз ,кечмиш гъабхъну яв гъазан.

Гъунши:Узук хъял макап!ан ,Малла. Гъазнар кечмиш шули наан

айиб ву ?Дициб ляхин шлиз гъеебхъуб ву ?

Малла :Яжан гъунши ,узу сабра дарди гьаз куч!ал ап!уру?к!ураза увуз.

Гъунши:Дюз увуз наан яшамиш шулашра аьгъдарвуз.Гъач гьамусааьт суддиз гъягъюрхьа.Гъит судьяйи йипри ,фуж ухькан дюз вуш.

Гъюру мурар суддиз.

Судья:Фу дубхьнаш йипай .Фу вуячв пай дап!ну ккудрубк!уб ?

Гъунши :Гьаму Маллайи саб базар ву йиз гъазан дубхну ,кьяляхъ дархури.

Судья:Малла,гьаз туврадарва му касдин гьазан?

Гъунши: Дугъу йиз гъазан кечмиш гъабхьну к!ури ,узу алдатмиш ап!ура .

Судья: Я Малла, яв шулугъар ухьуз вардиз аьгъюдар вухьуз,хьа гъазнар кечмиш шлуб гьамусдиз айиб дар,аьхир.Му фу гафар ву ?

Малла:Я жан судья халу ,хъа учвуз гъазнари биц!идар хури гъябкъюб вуйин?

Судья:Ваъ(мюгьталди).

Малла:Хъа думу кечмиш гъабхьи гъазан биц!идарра хруб вуйи гьа.Биц!идар хуз шули кечмиш хьуз гьаз шулдархъа дидхьан?

Судья:Хъа дици вуйиган ,Малла ,думу лап аьламатнан гьазан вуди гъабхьну,думу аьхю гьюрматнаиинди,садакьа пай дап!ну, ургуб гъулан жямяаьт уч дап!ну,салам дап!ну кивуб лазим ву.

Малла:Пагь,гьацдариз харж ап!ру пулихъ узуз шубуб дицдар гъазнар гъюру.Чан эйсди харжар дап!ну киври,фаракьат ап!ри чан «гирами гъазан».

6.Группа девочек 4-го класса споют песню «ялелер».

  • Гъулаз рякъди гъюрача,ялелер,

  • Нир анмина гъюрача ,ялелер,

  • Хилиъ айи гъизилгюл ,ялелер,

  • Учвуз пешкеш хурача,ялелер

  • Вардин юк!вар шад шулу,ялелер

  • Хьадан ригъ маниб шулу,ялелер.

  • Адахлуйин хулариъ,ялелер

  • Жигьилар бахтлу шулу,ялелер.

  • Думу хал варлу ибшри ,ялелер

  • Хал абц!ну варлу ибшри ,ялелер .

  • Гъулаъ айи гюзелин,ялелер.

  • К!уликк мягьмар марк!в ибшри,ялелер.

7.Сценка покажут учащиеся 4-го класса «бабушка и два внука»

Аьли:Дагъларин жейран,багъларин кюкю

Ишривуз гъурбан,табасаран риш…

-Гьаправа баб ,гьап!ра йиз ужур,гьарган ляхнихъ хъайи баб.

Баб:Жан бай сациб бабиз кюмек ап!ина.

Аьли:Кюмек ап!арза. Ябаб,хъа ихь Иса наана?
Баб:
Гьатму хулаъ телевизориз лигурашул.Дугъахъди гафар ап!уз шуладарзухьан.Узуз урус ч!алра аьгъдар,хъа думусана йиз гъавриъ шулдар.

-Я,Иса,мина гъач жан бай.

Иса:Вы меня звали, баб?

Баб:(Исайигьан гьерхру)ихь ч!алниинди йип байк!а.Гьатгъу фу к!ур,жан бай ?

Аьли:Чаз дих гъап!унва,к!ур?

Баб: Ав,ав зували. Жан бай,гьатму гажниъ убзну шид аьбхъинава,гъулгнин вахт ву.

Иса:Ну,баб,я сейчас хочу посмотреть фильм,можно?Апотом принесу.

Баб:Гъарах,гъарах ,аллагьисан.Гьамгъу фу к!уру гьатму Урусатдин гьавну узугьна.Не знаю, не могу,не хочу,ап!ури дусру ,урус матишкан.Жан дарин йиз Аьли ,йиз Гъулугънаъ айир.

Аьли:Я,баб, ч!ааьн гъабшнин,т!убарин к!ак!ар уч!увру гъахьниз.Хъа я баб ,уву гьатму йигъари гъап!ундайива,сад йигъан магазнариз лицуз гъягъидигьа к!уцри.

Баб:Закур гъягъидигьа,жан бай,уву Исайиз аьгъю мап!ан,гьяззурди гъуз.

Магазиндиъ:

Баб:( тамшир ап!уру куклихъди)Вайгьарай ,гьаму биц!ирин дадара, дишагьли вуза к!урийк!ан .Наан дитну чан биц!ир душнаш. Мина ча хилар бабахьна. (Биц!иристар уйнар ап!уру)

Туканчи:Бабуля,вы что-то хотели ?

Баб:Увугъди дарза узу,гьаму биц!ирихъди вуза,уву яв ляхниз лиг.

Аьли:Я баб,уву шлихъди вува?

Баб:Жан бай,гьаму биц!ирин язухъ гъабшидиз,филлит!ан са –сарди дуснайир ву,чан дадара хътарди. Агь,гьамгъан дада дишагьли вуйинк!ан.

Аьли:Я баб ,уву узу беябур мап!ан,гьадму масаз туврайи кукла-биц!ир ву.

Баб:? Фу,биц!идар масу тувринхъа

Аьли:Я баб куч гьамдик,думу кукла ву,кукла-биц!ир.Гъач,гъач,ухьу адмийириз рякъяйиз,гьамрар фуну заманайин инсан ву пиди.

Баб: Вайгьарай фу вушра гьюкматди дап!ну массу тувру.

( По дороге домой )

(Мальчик в наушниках слушает музыку)

Лугури балигьинди.

Баб:Гьай касиб бай,фукьан уччвур марцци бай,хъа к!ул ан харабди вуйир ву,абдал дугьнайир ву.Гьамцир бай дадайиз рякъюб дерд даринхъа?

Аьли:Ябаб,уву фу к!урава,думу абдал дар. Дугъан ибариъ наушникар а. Хъпехъури мяълийирихъ,саринра сесер дерехьди лицура.

Баб:Фйир?

Аьли:Наушникар к!урудар,гьамциб гаф гъеебхьунвуз. Йизра айиз дицдар.Гьамци иврура ибариъ ,увуз мяълийир ерхьурвуз.Гъаври гъахьунва?

Баб:Вайгьарай,му заманайиъ деребхьубна дярябхъюб имдариз.Ай,авали ,ай авали.(к!ул бисури)

Аьли:Гьан,Гъач ,гъач.сарун узу увухъди наанк!а гъяидарза!!!

8.Шахбанова Радмила прочитает стихотворение «Баб ватан».

Варт!ан багьа кьюб мутму а дюн айиъ.

Бабна Ватан зат жара дап!ну ккундар

Бабу-никк,Ватанди –ризкь туври уьмриъ

Жанлу шулайиб к!ваълан гьаъну ккундар.

Варт!ан ширин кьюб мутму а дюн яйиъ

Ригъна йигъси гьарган сат!и дурар

Инсандин гъаигъушнаъ айи деврариъ

Бабанна Ватандин ирс дубгну ккундар.

Бабу тюремши,Ватандира артмиш

Ап!ури,битав шулу уьмрин шарт!ар.

Уьлке зулмикк,дадара дердлу гъагъашин.

Хат!а айиси шул Ватан мибрит!ар.

Чпиз барабар мутму адар затра,

Вари дюн я гъитрайи жанлу ап!уз

Иццру гъашисан юк!в сагъ ап!ру дава,

Т!ирдуз ккуниган гъитру гьава ап!уз.

Бабна Ватан аьгъдрурин сагъдар багърум

Хлинццар гъюргъю ничнирси даршлу т!ирхуз

Зулум шул беркетдихъ гъашиси мягърум

Кьувват даршул бедендиъ гьунар ап!уз.

9.Национальное блюдо(чуду).

А теперь перед вами выступит группа Дагестанской литературы на русском языке .

Это язык объеденяющий все нации.

Русский язык –язык межнационального общения в нашей республике,в нашей школе.

1.Бажаев Шамиль прочитает стихотворение Расула Гамзатова «родной язык».

2.Сценка «жизнь Сулеймана Стальского»покажут ученики 10-го класса.

Добавить документ в свой блог или на сайт

Похожие:

Внеклассное мероприятие «Сохраним родной язык» icon Внеклассное мероприятие «Тропинка к храму» (литература +английский...
Дагестанский кадетский корпус (кадетская школа-интернат) имени генерал-полковника Трошева Г. Н
Внеклассное мероприятие «Сохраним родной язык» icon Внеклассное мероприятие. Литературный вечер, посвящённый 210-летию...
Внеклассное мероприятие по литературе. Сценарий вечера, посвящённого жизни и творчеству Ф. И. Тютчева
Внеклассное мероприятие «Сохраним родной язык» icon Внеклассное мероприятие по русской литературе «Пусть душа останется чиста»
Внеклассное мероприятие по русской литературе «Пусть душа останется чиста» (О жизни и творчестве Н. Рубцова)
Внеклассное мероприятие «Сохраним родной язык» icon Внеклассное мероприятие по русскому языку в рамках Недели русского...
А. И. Куприн) «Берегите наш язык, наш прекрасный русский язык, – это клад, это достояние, переданное нам нашими предшественниками!...
Внеклассное мероприятие «Сохраним родной язык» icon Внеклассное мероприятие для учащихся 7-х классов. Тема: «Лингвистический брейн-ринг»

Внеклассное мероприятие «Сохраним родной язык» icon Внеклассное мероприятие для учащихся 7-8 классов по творчеству А....

Внеклассное мероприятие «Сохраним родной язык» icon Внеклассное мероприятие
Оформление: выставка лингвистических словарей, портреты учёных лингвистов, высказывания о русском языке
Внеклассное мероприятие «Сохраним родной язык» icon Мероприятия
Внеклассное мероприятие, посвященное Международному дню пожилых людей, для бабушек и дедушек учащихся начальной школы
Внеклассное мероприятие «Сохраним родной язык» icon Внеклассное мероприятие по русской литературе «Пушкин солнце русской...
Внеклассное мероприятие по русской литературе «Пушкин солнце русской поэзии, великий русский поэт»(5-9классы)
Внеклассное мероприятие «Сохраним родной язык» icon Внеклассное мероприятие по литературе Литературно музыкальная
На фоне отрывка из композиции П. И. Чайковского «Времена года» «Осень» на экране стихотворные строчки
Литература


При копировании материала укажите ссылку © 2015
контакты
literature-edu.ru
Поиск на сайте

Главная страница  Литература  Доклады  Рефераты  Курсовая работа  Лекции